wtorek, 9 kwietnia 2013

Tablice edukacyjne - nietypowa forma popularyzacji wiedzy

Gotowa tablica edukacyjna mojego projektu
przy rozlewisku bobrów w Łajsie
Tablica edukacyjna, ustawiona gdzieś na ścieżce dydaktycznej, jest jakąś formą nauczania programowanego i upowszechniania wiedzy. Jest formą trudną, bo odbiorca nie jest znany. Można go sobie jedynie wyobrazić. W jakimś sensie jest formą zbliżoną do posteru naukowego. Ale niczego nie można dopowiedzieć i nie ma co liczyć na dyskusję kuluarową. Taka tablica jest wstępem do tego, co widać wokół.
Moje pierwsze tablice powstały w czasie stażu w Łajsie. Jedna dotyczyła bobrów, druga historii i przyrody, czyli dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego okolic Łajsu. Miałem okazję poćwiczyć projektowanie wydruków wielkoformatowych i zupełnie nowe formy upowszechniania wiedzy. I wrócić do miejsca, które znałem z badań naukowych i letnich obozów studenckich.
 
 
 
Wersja papierowa tablicy na ścianie pensjonatu w Łajsie
 
Kolejna tablica, promująca ścieżkę dydaktyczną,
powstałą we współpracy z magistrantką (także w ramach stażu)

Kolejne realizacje miały szansę zaistnieć zupełnie niedawno i stanęły w Lesie Miejskim, jako element ścieżek spacerowych, pieszo-rowerowych. W części merytorycznej wykorzystałem swoje doświadczenia z badań drobnych zbiorników wodnych w Lesie Miejskim. Poza publikacjami naukowymi, artykułami popularnymi także i ta forma stanowi efekt wieloletnich badań małych zbiorników w Lesie Miejskim i zamieszkujących je bezkręgowców wodnych. Chruściki oglądałem tam w czasie studenckich, wiosennych wypadów.
Projekty tablic z Lasu Miejskiego
- moim wkładem była część merytoryczna i zdjęcia.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz