środa, 3 marca 2021

Nagroda ministra za znaczące osiągnięcia dydaktyczne



Z uzasadnienia, zawartego we wniosku:

"Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM w zakresie działalności dydaktycznej w latach 2018-2019 w nowatorski sposób rozwinął w dydaktyce akademickiej kształcenie zdalne i hybrydowe (łączące spotkania bezpośrednie z komunikacją zdalną poprzez różne kanały internetowe i cyfrowe) z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych. Poprzez aktywne włączanie studentów do aktywności (w tym metoda projektu i PBL) i rozwój ich kompetencji kluczowych, z wykorzystaniem metody projektu, wdrażał studentów do kształcenia ustawicznego i crowdlearningu. W tym celu wykorzystywał takie portale społecznościowe jak Facebook (grupy i fanpage), programy do zdalnej komunikacji (ClickMeeting, Mentimeter) oraz kilka dedykowanych blogów na bezpłatnych platformach, na których studenci publikowali swoje biogramy, teksty popularnonaukowe i naukowe, jak również relacjonowali efekty z realizowanych projektów: http://pisanie-pracy.blogspot.com, https://warmiobook.blogspot.com, http://druzynalasera.blogspot.com, http://biologiczne-e-portfolia.blogspot.com, http://biologiaolsztyn.blogspot.com, https://copernicanum.blogspot.com. Znaczącym sukcesem w latach 2018-2019 jest także twórcze realizowanie trzeciej (społecznej) misji uniwersytetu (kształcenie pozaformalne, upowszechnianie wiedzy we współpracy z mediami) i edukacja pozaakademicka, w szczególności poprzez prowadzenie bloga pt. Profesorskie Gadania (https://profesorskiegadanie.blogspot.com). W latach 2018-2019 S. Czachorowski zorganizował kilka pikników naukowych, m.in. Noc Biologów 2018 i 2019, których celem było upowszechnianie nauki oraz włączenie studentów do poza standardowych działań i rozwój ich kompetencji społecznych. Nowatorskie metody pracy dydaktycznej kandydata znalazły swoje odzwierciedlenie także w rozprawie habilitacyjnej Zofii Okraj (Warszawa 2019), która szczegółowo analizowała warsztat dydaktyczny dr hab. S. Czachorowskiego. Jednym z wymiernych efektów znaczących osiągnieć kandydata było uzyskanie grantu pt. „Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0.”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, (realizacja 2018-2020). Osiągnięcia w zakresie działalności dydaktycznej w latach 2018-2019 wynikały z wieloletniego i konsekwentnego rozwoju i doskonalenia metod dydaktycznych. Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM jest promotorem 43 prac magisterskich (kierunek biologia) i 10 prac licencjackich (kierunek biologia oraz biotechnologia), promotorem 77 prac dyplomowych na studiach podyplomowych (kształcenie nauczycielskie). Zrecenzował 27 prac magisterskich oraz 12 prac licencjackich. W latach 1992-2008 był opiekunem studencko-doktoranckiego Koła Naukowego Ekologów. Jest współautorem międzywydziałowego kierunku kształcenia (dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze), autorem programów wielu przedmiotów nauczania w kształceniu studentów biologii, biotechnologii, mikrobiologii, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego z zakresu ekologii, ochrony środowiska, hydrobiologii, entomologii, ćwiczeń terenowych, wystąpień publicznych, seminariów dyplomowych, w tym również w języku angielskim. Jest autorem innowacyjnych i aktywizujących rozwiązań dydaktycznych w kształceniu studentów: gry edukacyjne analogowe oraz symulacyjne komputerowe, teatr ilustracji kamishibai, e-learning, webinaria, metody projektu, studium przypadku, praca grupowa i zespołowa, gamifikacja, aktywizujące metody wykorzystujące nowoczesne media elektroniczne i portale społecznościowe, notowanie wizualne, mind-maping. Prowadził zajęcia także dla studentów zagranicznych: z Rosji, Białorusi, Niemiec, Japonii. (...)
Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM jest promotorem 3 zakończonych prac doktorskich oraz aktualnie opiekunem naukowym 2 doktorantów. Przygotował 6 recenzji w postępowaniu habilitacyjnym oraz 7 recenzji prac doktorskich. Napisał ponad 70 recenzji prac naukowych dla czasopism polskich i zagranicznych. (...)
Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM uzyskał i był kierownikiem 7 grantów, związanych z kształceniem ustawicznym nauczycieli, kształceniem w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych, finansowanych z MEN, MNiSW, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Siódmego Programu Ramowego UE, NCBiR w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UE. Ponadto uzyskał 36 innych grantów badawczych i dotyczących monitoringu (jako wykonawca lub kierownik projektu). Napisał 13 recenzji projektów badawczych. Pełnił funkcję opiekuna 18 stażystów (z zakresu kształcenia specjalistycznego – hydrobiologia, zoologia) z Polski, Litwy, Białorusi, Ukrainy, Niemiec, Hiszpanii oraz 5 stażystów (z zakresu edukacji ekologicznej) z Polski, USA. Prowadził zajęcia na specjalistycznych kursach z zakresu monitoringu wód dla pracowników WIOŚ. (...)
Za znaczące osiągnięcie w zakresie działalności dydaktycznej w latach 2018-2019 uznano kształcenie zdalne i hybrydowe z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych, wdrażanie studentów do kształcenia ustawicznego, crowdlearningu, rozwijanie społecznych i komunikacyjnych kompetencji studentów oraz rozwijanie III misji uniwersytetu (misja społeczna, kształcenie pozaformalne upowszechnianie wiedzy we współpracy z mediami, edukacja pozaakademicka). Wymiernym efektem tych działań było stworzenie kilku blogów, zorganizowanie kilku festiwali upowszechniających naukę (w tym Noc Biologów 2018, Noc Biologów 2019), współpraca z mediami (liczne teksty i wywiady upowszechniające osiągnięcia nauki w prasie, Internecie, radiu i telewizji) oraz uzyskanie i kierowanie grantem pt. Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0., współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Osiągniecia dydaktyczne i oryginalny warsztat dydaktyczny szczegółowo opisane zostały w rozprawie habilitacyjnej Zofii Okraj (Warszawa 2019).

Osiągnięcie w zakresie działalności dydaktycznej w latach 2018-2019 kandydata są naturalną konsekwencją jego wieloletniej działalności akademickiej i systematycznego rozwoju warsztatu edukacyjnego. Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM w swojej ponad 30-letniej pracy dydaktycznej dobrze łączy badania naukowe z dydaktyką. Jest On bardzo aktywnie zaangażowany w prowadzenie zajęć dydaktycznych na Uczelni (najpierw Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie, potem Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) oraz upowszechnianie wiedzy i edukację pozaakademicką (w szczególności w dwóch ostatnich latach). Systematycznie podnosi kwalifikacje w kursach i szkoleniach formalnych oraz w ramach aktywnego samokształcenia (crowdlearning w grupie nauczycielskiej Superbelfrzy RP). Odbył kilka staży, w tym w małych i średnich przedsiębiorstwach na Warmii i Mazurach, dzięki czemu dobrze dostosował tematykę zajęć do potrzeb regionalnego rynku pracy.

W ramach aktywności dydaktycznej na Uczelni, dr hab. S. Czachorowski współtworzył międzywydziałowy, interdyscyplinarny kierunek dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (studia licencjackie i magisterskie, Wydział Humanistyczny oraz Wydział Biologii i Biotechnologii). Przez wiele lat był opiekunem Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego Ekologów (liczne obozy naukowe, udział w konferencjach i publikacje studenckie). Opracowywał programy dla wielu przedmiotów prowadzonych dla studentów biologii, pielęgniarstwa, biologii i biotechnologii a także dla studentów kierunków pedagogicznych, prowadzonych na innych wydziałach. Prowadził również autorskie zajęcia w języku angielskim dla grup studentów niemiecko-polskich i japońsko-polskich a także w języku rosyjskim dla studentów z Rosji i Białorusi. Opracował wiele różnorodnych innowacyjnych materiałów dydaktycznych dla studentów, w tym gry edukacyjne (niektóre rozwiązania zostały upowszechnione w formie publikacji oraz internetowych materiałów szkoleniowych), z wykorzystaniem metod e-learningowych z elementami gamifikacji. Od dawna w pracy ze studentami wykorzystuje metodę projektu. Na działalność dydaktyczną oraz działalność w ramach kształcenia nauczycieli uzyskał 7 grantów. Aktywność dydaktyczna oraz organizacyjna dr. hab. S. Czachorowskiego została doceniona sześciokrotnie nagrodą Rektora (trzykrotnie za każdą wymienioną działalność). W 2007 roku otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej a w roku 2008 – nagrodę Rektora dla najlepszego nauczyciela za propagowanie aktywności naukowej Uczelni. W 2019 r. zdobył tytuł Belfer roku 2019 na Wydziale Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie (tytuł przyznawany przez studentów).

Dr hab. S. Czachorowski odnosi sukcesy w popularyzacji nauki i kształceniu pozaformalnym (w ramach trzeciej misji Uniwersytetu). Przeprowadził wiele wykładów i zajęć dla uczniów w szkołach w woj. warmińsko-mazurskim, na Uniwersytetach Trzeciego Wieku oraz Uniwersytecie Dzieci. Był współtwórcą olsztyńskiej kawiarni naukowej, przez kilka lat był koordynatorem Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki, uzyskując trzy granty, w tym jeden europejski. Od początku (od roku 2011) był organizatorem i koordynatorem pikniku naukowego Noc Biologów, w którym uczestniczy w Olsztynie corocznie ponad 500 osób (dwukrotnie uzyskał grant z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa na to wydarzenie oraz dwukrotnie grant z UE). Współorganizował lub organizował kilka pikników naukowych w Olsztynie oraz miastach regionu w formule śniadania na trawie lub pikniku plenerowego (Orneta, Lidzbark Warmiński, Barczewo, Kętrzyn). We wszystkie te działania skutecznie angażował studentów, dzięki czemu mogli zdobywać doświadczenie i kształcić kompetencje miękkie, ważne na rynku pracy.

Od 2018 r. prowadzi w nowej i rozszerzonej formule blog pn. Profesorskie Gadanie, który jest jednocześnie innowacyjną formą kontaktu ze studentami i jest doskonaleniem metod zdalnego nauczania oraz e-learningu (blog założony już w 2005 r.). Za działalność popularyzatorską, w 2012 roku, zdobył pierwszą nagrodę w konkursie serwisu Nauka w Polsce PAP „Popularyzator Nauki 2011” w kategorii Naukowiec/Instytucja Naukowa. Trzykrotnie był nominowany przez olsztyńską redakcję Gazety Wyborczej do tytułu Olsztynianin Roku (2007, 2008, 2012). Natomiast w 2015 r. otrzymał statuetkę Złoty Człowiek jako laureat plebiscytu organizowanego przez Gazetę Olsztyńską i Dziennik Elbląski. W 2017 r. otrzymał tytuł „Wykładowca Roku 2016/2017” nadany przez Uniwersytet Dzieci. W 2019 wybrany przez studentów Wydziału Biologii i Biotechnologii Belfrem 2019 r.

Dorobek publikacyjny obejmuje 25 podręczników i skryptów, 5 skryptów elektronicznych, 15 publikacji dydaktycznych, 7 monografii, 158 badawczych publikacji oryginalnych (w tym 2 dotyczące dydaktyki i edukacji), 29 notatek faunistycznych, 120 publikowanych komunikatów konferencyjnych (10 o tematyce edukacyjnej), 19 publikowanych recenzji, 190 artykułów popularnonaukowych, 126 felietonów popularnonaukowych, 175 artykułów publicystycznych w prasie papierowej oraz kilkaset artykułów na blogach i portalach internetowych.

Dr hab. S. Czachorowski, prof. UWM brał aktywny udział w 180 konferencjach naukowych krajowych oraz 35 międzynarodowych i zagranicznych. Jest współautorem koncepcji tomów nauk biologicznych w ramach powstającej Polskiej Encyklopedii Nauki. "


1 komentarz: