Strony

poniedziałek, 16 czerwca 2025

Konferencje 2025

 6-7 czerwca 2025, X Ogólnopolska Konferencja Dydaktyki Akademickiej, Ideatoium, 







26 czerwca, Zoologia wczoraj i dziś, 75 lat katedry Zoologii






środa, 11 czerwca 2025

Moja filozofia nauczania/uczenia się

Fot. Leszek Kuryłowicz
 

Moja filozofia uczenia się opiera się na idei, że nie chodzi o to, by robić więcej, lecz by robić to, co ma sens. Wspólnie nadajmy sens naszej edukacji!

Co jest dla mnie ważne w dydaktyce i relacjach ze studentami?

Moja filozofia nauczania (a w zasadzie uczenia się, bo nie ma nauczania tylko projektowanie przestrzeni i sytuacji do uczenia się) opiera się na głębokim przekonaniu o aktywnym udziale studenta w procesie edukacyjnym oraz budowaniu relacji opartej na zaufaniu, wsparciu i wspólnej odpowiedzialności.

Kluczowe wartości, które są dla mnie ważne w dydaktyce i relacjach ze studentami, to:

  • Samodzielność i inicjatywa studenta: Wierzę, że studenci powinni samodzielnie odnajdywać drogę do wiedzy i aktywnie planować swoją edukacyjną aktywność. Moja rola to dostarczanie narzędzi i tworzenie środowiska, a nie bierne przekazywanie informacji (chodzi o autentyczne odkrywanie a nie transmisje gotowej wiedzy). Cenię, gdy studenci zadają pytania i szukają własnych rozwiązań.
  • Aktywne uczenie się i doświadczanie: Zamiast tradycyjnych wykładów, stawiam na tworzenie środowiska do aktywnego uczenia się i przetwarzania wiedzy na namacalne efekty. Ważny jest dla mnie proces doświadczania, a nie tylko sucha teoria. Chcę, by studenci pracowali na zajęciach, bo wiem, że to najbardziej efektywna forma nauki. Tak więc nawet na wykładach staram się mniej mówić a więcej dyskutować i stwarzać sytuacje do aktywności (także intelektualnej) studentów.
  • Kontekst i praktyczne zastosowanie: Zależy mi na tym, by studenci rozumieli kontekst tego, czego się uczą, i widzieli sens w zdobywaniu wiedzy. Celem jest przygotowanie ich do wyzwań zmieniającego się rynku pracy, do działania w biznesie i pełnienia różnorodnych ról w firmach. Nie chcę podawać gotowych rozwiązań, lecz stwarzać przestrzeń do poszukiwań i znajdowania praktycznych zastosowań.
  • Ciągły rozwój i otwartość na błąd: Postrzegam błąd nie jako porażkę, lecz jako sygnał do rozwoju. Zachęcam studentów do próbowania, eksperymentowania i poprawiania. Sam jestem w ciągłym procesie poszukiwania nowych metod, pytań i odpowiedzi, co oznacza, że moja dydaktyka jest prototypem, otwartym na Wasze opinie i punkty widzenia.
  • Wsparcie i informacja zwrotna: Ważny jest dla mnie stały i szybki feedback, który ma wspierać studentów w procesie uczenia się. Moim zadaniem jest stworzenie warunków, by chciało im się zdobywać wiedzę i rozwijać.
  • Radość z nauki i relacji: Oprócz samego pozyskiwania wiedzy, cenię sobie radość z relacji budowanych podczas zajęć. Wierzę, że studiowanie to nie tylko obecność na zajęciach, ale przede wszystkim praca własna, która powinna przynosić satysfakcję i rozwijać wzajemne interakcje.
  • Ocena procesu, nie tylko produktu: To podejście podkreśla, że ważniejsze jest dla mnie to, jak student dochodzi do rozwiązania, niż tylko sam efekt końcowy. Daje to studentom poczucie bezpieczeństwa i motywuje do eksperymentowania bez obawy przed negatywną oceną wynikającą z błędu. Są przecież rożne drogi dojścia do tego samego celu. Mój pomysł nie musi być jedynie słusznym.

Gdyby chcieć podsumować jednym zdaniem to można napisać tak: moja dydaktyka to zaproszenie do wspólnej, aktywnej podróży edukacyjnej, w której studenci są odpowiedzialni za swój rozwój, a ja jestem ich wsparciem i przewodnikiem.

Spójna i nowoczesna wizja nauczania, która stawia studenta w centrum procesu edukacyjnego. Dlaczego warto przychodzić na moje zajęcia? 

Na naszych pierwszych zajęciach zawsze stawiam sobie za cel odpowiedzieć na kluczowe pytania: Do czego przydadzą się Wam te zajęcia? Po co Wam ten konkretny przedmiot, te wykłady i ćwiczenia? Moim celem nie jest jedynie przekazywanie wiedzy, ale przede wszystkim przygotowanie Was rozumienia świata przyrody (biologia, ewolucja człowieka i kultury), przygotowanie Was do realnych wyzwań, które czekają na rynku pracy i w świecie biznesu. Lub tylko w życiu dorosłym, bo studiowanie to nie tylko przygotowanie zawodowe lecz również poszukiwanie sensu własnego życia.

Aktywne uczenie się i kontekst praktyczny

Wierzę, że największą wartość ma wiedza, którą potraficie zastosować. A żeby ją zastosować to trzeba najpierw ją zrozumieć. Dlatego na zajęciach będziemy skupiać się na:

  • Zrozumieniu kontekstu: Nasze dyskusje i zadania będą osadzone w rzeczywistości i szerszym kontekście wiedzy (także tego jak ona powstawała), byście widzieli, jak to, czego się uczycie, przekłada się na konkretne sytuacje. Będziemy odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynku pracy i przygotowywać Was do dynamicznych ról w firmach. Dlatego na zajęciach korzystać będziemy z narządzi online oraz narzędzi sztucznej inteligencji.
  • Procesie, nie tylko produkcie: Dla mnie kluczowy jest proces doświadczania, próbowania i poszukiwania rozwiązań. Nie chodzi o to, by dostarczyć "idealny" produkt końcowy od razu, ale o to, byście nauczyli się, jak do niego dojść. Oceniam proces uczenia się i Wasze zaangażowanie, a nie wyłącznie końcowy efekt. To pozwala na bezpieczną przestrzeń do eksperymentowania i popełniania błędów. Masz prawo do błędów i potknięć.
  • Środowisku do aktywnego działania: Moim zadaniem jest stworzenie warunków, w których będziecie mieli ochotę zdobywać wiedzę i rozwijać się. Będziemy pracować nad przekształcaniem wiedzy teoretycznej w namacalne efekty. W tym procesie kluczowy jest stały i szybki feedback, który będę Wam regularnie udzielać. I podobnej informacji zwrotnej oczekuję od Was.

Wasza odpowiedzialność i samodzielność

Moja rola to rola facylitatora, a nie jedynego źródła wiedzy. Odpowiedzialność za edukację ponosi student. Ja dostarczam narzędzi, tworzę środowisko sprzyjające nauce i inspiruję do myślenia.

  • Znajdźcie swoją drogę: Zachęcam Was do samodzielnego poszukiwania, zadawania pytań i znajdowania własnych ścieżek do zrozumienia materiału. Nie oczekuję, że będziecie biernie przyswajać to, co usłyszycie.
  • Błąd jako sygnał rozwoju: Pamiętajcie, że błąd nie jest sygnałem porażki, lecz sygnałem rozwoju. To dowód, że próbujecie i że dostrzegacie coś, co można poprawić oraz macie szansę coś zmienić. Nie bójcie się eksperymentować! Ja też eksperymentuję, m.in. z forma i metodami dydaktycznymi, próbuję tworzyć dobre środowisko do uczenia się. To oczywiście prototyp, więc liczę na Wasze refleksje i informacje zwrotne. Tak jak to się dzieje w dobrym zespole projektowym.
  • AI jako narzędzie, nie zastępstwo: W dobie sztucznej inteligencji kluczowa jest umiejętność oceny i weryfikacji informacji. Będziecie uczyć się, jak efektywnie korzystać z narzędzi AI, ale także jak krytycznie ocenić uzyskane rezultaty i dopracować je samodzielnie.

Jak pracujemy na zajęciach?

Wiem, że dużą część wiedzy możecie zdobyć samodzielnie – z książek, artykułów czy materiałów online, z podcastów, z wyszukiwarek internetowych, wspomaganych przez AI. Dlatego na moich zajęciach skupimy się na tym, co najcenniejsze w bezpośrednim kontakcie:

  • Pracujmy razem: Stawiam na aktywną pracę podczas zajęć. Moje podejście to "pracuj na zajęciach, a ja ci pomogę". Oznacza to, że jeśli aktywnie zaangażujecie się w zajęcia, nie będziecie mieli potrzeby wykonywania prac domowych poza nimi (nadrabiania zaległości z zajęć).
  • Uczenie się od siebie nawzajem: Jesteście dla siebie cennym źródłem wiedzy i inspiracji. Będę stwarzać okazje do wymiany doświadczeń, wspólnego rozwiązywania problemów i wzajemnego uczenia się. Będzie mieli możliwość dyskutowania i wymieniania się własnymi notatkami lub innymi wytworzonymi na zajęciach materiałami.
  • Myślenie o praktyce, nie tylko teorii: Będziemy zawsze łączyć teorię z praktyką. Nie interesuje mnie samo zapamiętywanie definicji, ale zrozumienie, jak działają mechanizmy i gdzie można je zastosować.

Radość z nauki i ciągłe poszukiwania

Studiowanie to nie tylko przebywanie na zajęciach, ale przede wszystkim praca własna i zaangażowanie. Wierzę, że nauka może, a nawet powinna, przynosić radość – zarówno z pozyskiwania wiedzy, jak i z budowania relacji w czasie zajęć. Hołduje zasadzie 3 razy Z: zaufanie, zaangażowanie, zabawa (zabawa rozumiana jako przyjemność z odkrywania i relacji budowanych w czasie zajęć).

Z mojej strony obiecuję, że:

  • Jestem w ciągłym procesie poszukiwań: Sam poszukuję nowych metod, zadaję nowe pytania i szukam nowych odpowiedzi. To, co Wam prezentuję, to często "prototypy" – jestem otwarty na Wasze opinie i punkty widzenia. Chce się dzielić z Wami zarówno moimi odkryciami naukowymi (z zakresu biologii i ekologii oraz entomologii) jak i odkryciami dydaktycznymi.
  • Stwarzam przestrzeń do poszukiwań: Nie będę podawać Wam gotowych rozwiązań na tacy. Moim celem jest stwarzanie przestrzeni, w której sami będziecie poszukiwać, analizować i odkrywać. To, co zdobyte samodzielnie jest cenniejsze niż to, co darowane w końcowej formie.

środa, 30 kwietnia 2025

Nowości publikacyjne 2025


Poradnik nauczyciela ze scenariuszami lekcji do podręcznika biologii, klasa 6. Kończy się cykl wydawnictw WSiP nowych podręczników wraz z oprawa metodyczną. 
Oraz zeszyt  ćwiczeń.


piątek, 28 marca 2025

Potencjał indykacyjny szczątków chruścików (Trichoptera) na przykładzie syberyjskiego ałłasu


Niewielki jak na razie zakres wspołpracy przy identyfikacji szczątków chruścików, zaowocował pierwszym, wstępnym doniesieniem. Może będzie coś z tego więcej. Wszytsko jesrt na dobrej drodze.

środa, 19 lutego 2025

Głosy w sprawie uniwersytetu

 
Wybrałem kilkanaście moich wypowiedzi publicystycznych, dotyczących tworzenia uniwersytetu w Olsztynie. Aktywnie brałem udział w publicznej dyskusji w prasie akademickiej, regionalnej i ogólnopolskiej. Teraz zapewne potrzebna jest dyskusja nad zmianami w szkolnictwie wyższym i w kolejnej transformacji naszego uniwersytetu. Bo znacząco zmieniła się sytuacja. 

  1. Czachorowski S., 1992. Uniwersytet na Warmii i Mazurach. Dziennik Pojezierza, 141 (260), str. 3.
  2. Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 1. Dziennik Pojezierza, 164  3.
  3. Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 2. Dziennik Pojezierza 166: 4.
  4. Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 3. Dziennik Pojezierza 167: 3.
  5. Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 4. Dziennik Pojezierza 168: 3.
  6. Czachorowski S., 1993. Czy powstanie Uniwersytet Warmiński? Przegląd Akademicki, 5: 18.
  7. Czachorowski S., 1993. Kto się boi prowincjonalnych liliputów? Przegląd Akademicki, Nr 15 (36): 24-25.
  8. Czachorowski S., 1994. Czy Olsztyn stać na Europę? Paniczny strach przed uniwersytetem. Dziennik Pojezierza, 79 (1947): 17.
  9. Czachorowski S., 1995. Po co uniwersytet w Olsztynie. Kwadrans Akademicki, 2: 5.
  10. Czachorowski S., 1997. Kiedy wreszcie uniwersytet? Forum Akademickie, 4: 14-15.
  11. Czachorowski S., 1997. W drodze do uniwersytetu. Kwadrans Akad., 2 (9): 5.
  12. Czachorowski S., 1998. Czy stać nas na uniwersytet? Gazeta Olsztyńska, 35 (13.628): 6.
Przypominam jeden ze starych tekstów z komentarzem: Czy powstanie Uniwersytet Warmiński? Przypomnienie dyskusji z 1993 roku

sobota, 18 stycznia 2025

Sprawozdanie 2025 (wykłady i upowszechnianie nauki)

 10 stycznia 2025, Noc Biologów


pokaz w Kortosferze, Co żyje w rzece Łynie zimą


14 stycznia, webinarium dla nauczycieli


Wystawa, 16 XII 2024 -15 I 2025




28 stycznia , webinarium
4 lutego, ATW Olsztyn


22 lutego, Stawiguda


Luty 2025, w jury konkursu dla nauczycieli

14 marca 2025, V Metisowy eduMiszung


15 marca 2025, Noc Sów.

21 marca, Szczytno


11 kwietnia, Wielkopolska Noc Belfrów, webinarium



14 kwietnia, Brodnica


29 kwietnia, 2025, Niepubliczne Przedszkole Waldorfskie w Olsztynie, bajka kamishibai o żabie moczarowej.


17 maja, Noc Muzeów (Bajka kamishobai o żabie moczarowej i o cytrynku latolistku)

18 maja Monteniada, Pruskie światy i zaświaty, malowanie na dachówka i kamieniach. (termin zmieniony na 29 czerwca)

31 maja, Olsztyn Street Art Festiwal, warsztaty z malowaniem płytek ceramicznych oraz pisaniem ebooka.


9 czerwca 2025, Dzień Biologii i Biotechnologii


20 czerwca, Góra Św. Małgorzaty, prelekcja w czasie otwarcia Plenerowej Sali Przyrodniczej.


26 czerwca, 75 lat Katedry Zoologii



27 czerwca 2025, Iława, "Świetliki na Kamionce"



c.d.n. Wpis aktualizowany przez cały rok.