6-7 czerwca 2025, X Ogólnopolska Konferencja Dydaktyki Akademickiej, Ideatoium,
Strony
poniedziałek, 16 czerwca 2025
środa, 11 czerwca 2025
Moja filozofia nauczania/uczenia się
Fot. Leszek Kuryłowicz |
Moja filozofia uczenia się opiera się na idei, że nie
chodzi o to, by robić więcej, lecz by robić to, co ma sens. Wspólnie
nadajmy sens naszej edukacji!
Co jest dla mnie ważne w dydaktyce i relacjach ze
studentami?
Moja filozofia nauczania (a w zasadzie uczenia się, bo nie
ma nauczania tylko projektowanie przestrzeni i sytuacji do uczenia się) opiera
się na głębokim przekonaniu o aktywnym udziale studenta w procesie
edukacyjnym oraz budowaniu relacji opartej na zaufaniu, wsparciu i
wspólnej odpowiedzialności.
Kluczowe wartości, które są dla mnie ważne w dydaktyce i
relacjach ze studentami, to:
- Samodzielność
i inicjatywa studenta: Wierzę, że studenci powinni samodzielnie
odnajdywać drogę do wiedzy i aktywnie planować swoją edukacyjną aktywność.
Moja rola to dostarczanie narzędzi i tworzenie środowiska, a nie bierne
przekazywanie informacji (chodzi o autentyczne odkrywanie a nie transmisje
gotowej wiedzy). Cenię, gdy studenci zadają pytania i szukają własnych
rozwiązań.
- Aktywne
uczenie się i doświadczanie: Zamiast tradycyjnych wykładów, stawiam na
tworzenie środowiska do aktywnego uczenia się i przetwarzania wiedzy na
namacalne efekty. Ważny jest dla mnie proces doświadczania, a nie
tylko sucha teoria. Chcę, by studenci pracowali na zajęciach, bo wiem, że
to najbardziej efektywna forma nauki. Tak więc nawet na wykładach staram
się mniej mówić a więcej dyskutować i stwarzać sytuacje do aktywności (także
intelektualnej) studentów.
- Kontekst
i praktyczne zastosowanie: Zależy mi na tym, by studenci rozumieli kontekst
tego, czego się uczą, i widzieli sens w zdobywaniu wiedzy. Celem jest
przygotowanie ich do wyzwań zmieniającego się rynku pracy, do działania w
biznesie i pełnienia różnorodnych ról w firmach. Nie chcę podawać gotowych
rozwiązań, lecz stwarzać przestrzeń do poszukiwań i znajdowania
praktycznych zastosowań.
- Ciągły
rozwój i otwartość na błąd: Postrzegam błąd nie jako porażkę, lecz
jako sygnał do rozwoju. Zachęcam studentów do próbowania,
eksperymentowania i poprawiania. Sam jestem w ciągłym procesie
poszukiwania nowych metod, pytań i odpowiedzi, co oznacza, że moja
dydaktyka jest prototypem, otwartym na Wasze opinie i punkty widzenia.
- Wsparcie
i informacja zwrotna: Ważny jest dla mnie stały i szybki feedback,
który ma wspierać studentów w procesie uczenia się. Moim zadaniem jest
stworzenie warunków, by chciało im się zdobywać wiedzę i rozwijać.
- Radość
z nauki i relacji: Oprócz samego pozyskiwania wiedzy, cenię sobie radość
z relacji budowanych podczas zajęć. Wierzę, że studiowanie to nie
tylko obecność na zajęciach, ale przede wszystkim praca własna, która
powinna przynosić satysfakcję i rozwijać wzajemne interakcje.
- Ocena
procesu, nie tylko produktu: To podejście podkreśla, że ważniejsze
jest dla mnie to, jak student dochodzi do rozwiązania, niż tylko sam efekt
końcowy. Daje to studentom poczucie bezpieczeństwa i motywuje do
eksperymentowania bez obawy przed negatywną oceną wynikającą z błędu. Są
przecież rożne drogi dojścia do tego samego celu. Mój pomysł nie musi być
jedynie słusznym.
Gdyby chcieć podsumować jednym zdaniem to można napisać tak:
moja dydaktyka to zaproszenie do wspólnej, aktywnej podróży edukacyjnej, w
której studenci są odpowiedzialni za swój rozwój, a ja jestem ich wsparciem i
przewodnikiem.
Spójna i nowoczesna wizja nauczania, która stawia studenta w centrum procesu edukacyjnego. Dlaczego warto przychodzić na moje zajęcia?
Na naszych pierwszych zajęciach zawsze stawiam sobie za cel odpowiedzieć na kluczowe pytania: Do czego przydadzą się Wam te zajęcia? Po co Wam ten konkretny przedmiot, te wykłady i ćwiczenia? Moim celem nie jest jedynie przekazywanie wiedzy, ale przede wszystkim przygotowanie Was rozumienia świata przyrody (biologia, ewolucja człowieka i kultury), przygotowanie Was do realnych wyzwań, które czekają na rynku pracy i w świecie biznesu. Lub tylko w życiu dorosłym, bo studiowanie to nie tylko przygotowanie zawodowe lecz również poszukiwanie sensu własnego życia.
Aktywne uczenie się i kontekst praktyczny
Wierzę, że największą wartość ma wiedza, którą potraficie
zastosować. A żeby ją zastosować to trzeba najpierw ją zrozumieć. Dlatego na
zajęciach będziemy skupiać się na:
- Zrozumieniu
kontekstu: Nasze dyskusje i zadania będą osadzone w rzeczywistości i
szerszym kontekście wiedzy (także tego jak ona powstawała), byście
widzieli, jak to, czego się uczycie, przekłada się na konkretne sytuacje.
Będziemy odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynku pracy i
przygotowywać Was do dynamicznych ról w firmach. Dlatego na zajęciach
korzystać będziemy z narządzi online oraz narzędzi sztucznej inteligencji.
- Procesie,
nie tylko produkcie: Dla mnie kluczowy jest proces doświadczania,
próbowania i poszukiwania rozwiązań. Nie chodzi o to, by dostarczyć
"idealny" produkt końcowy od razu, ale o to, byście nauczyli
się, jak do niego dojść. Oceniam proces uczenia się i Wasze
zaangażowanie, a nie wyłącznie końcowy efekt. To pozwala na bezpieczną
przestrzeń do eksperymentowania i popełniania błędów. Masz prawo do błędów
i potknięć.
- Środowisku
do aktywnego działania: Moim zadaniem jest stworzenie warunków, w
których będziecie mieli ochotę zdobywać wiedzę i rozwijać się. Będziemy
pracować nad przekształcaniem wiedzy teoretycznej w namacalne efekty. W
tym procesie kluczowy jest stały i szybki feedback, który będę Wam
regularnie udzielać. I podobnej informacji zwrotnej oczekuję od Was.
Wasza odpowiedzialność i samodzielność
Moja rola to rola facylitatora, a nie jedynego źródła
wiedzy. Odpowiedzialność za edukację ponosi student. Ja dostarczam
narzędzi, tworzę środowisko sprzyjające nauce i inspiruję do myślenia.
- Znajdźcie
swoją drogę: Zachęcam Was do samodzielnego poszukiwania, zadawania
pytań i znajdowania własnych ścieżek do zrozumienia materiału. Nie
oczekuję, że będziecie biernie przyswajać to, co usłyszycie.
- Błąd
jako sygnał rozwoju: Pamiętajcie, że błąd nie jest sygnałem
porażki, lecz sygnałem rozwoju. To dowód, że próbujecie i że
dostrzegacie coś, co można poprawić oraz macie szansę coś zmienić. Nie
bójcie się eksperymentować! Ja też eksperymentuję, m.in. z forma i
metodami dydaktycznymi, próbuję tworzyć dobre środowisko do uczenia się.
To oczywiście prototyp, więc liczę na Wasze refleksje i informacje
zwrotne. Tak jak to się dzieje w dobrym zespole projektowym.
- AI
jako narzędzie, nie zastępstwo: W dobie sztucznej inteligencji
kluczowa jest umiejętność oceny i weryfikacji informacji. Będziecie uczyć
się, jak efektywnie korzystać z narzędzi AI, ale także jak krytycznie
ocenić uzyskane rezultaty i dopracować je samodzielnie.
Jak pracujemy na zajęciach?
Wiem, że dużą część wiedzy możecie zdobyć samodzielnie – z
książek, artykułów czy materiałów online, z podcastów, z wyszukiwarek
internetowych, wspomaganych przez AI. Dlatego na moich zajęciach skupimy się na
tym, co najcenniejsze w bezpośrednim kontakcie:
- Pracujmy
razem: Stawiam na aktywną pracę podczas zajęć. Moje podejście to "pracuj
na zajęciach, a ja ci pomogę". Oznacza to, że jeśli aktywnie
zaangażujecie się w zajęcia, nie będziecie mieli potrzeby wykonywania prac
domowych poza nimi (nadrabiania zaległości z zajęć).
- Uczenie
się od siebie nawzajem: Jesteście dla siebie cennym źródłem wiedzy i
inspiracji. Będę stwarzać okazje do wymiany doświadczeń, wspólnego
rozwiązywania problemów i wzajemnego uczenia się. Będzie mieli możliwość dyskutowania
i wymieniania się własnymi notatkami lub innymi wytworzonymi na zajęciach materiałami.
- Myślenie
o praktyce, nie tylko teorii: Będziemy zawsze łączyć teorię z
praktyką. Nie interesuje mnie samo zapamiętywanie definicji, ale
zrozumienie, jak działają mechanizmy i gdzie można je zastosować.
Radość z nauki i ciągłe poszukiwania
Studiowanie to nie tylko przebywanie na zajęciach, ale
przede wszystkim praca własna i zaangażowanie. Wierzę, że nauka może, a
nawet powinna, przynosić radość – zarówno z pozyskiwania wiedzy, jak i z
budowania relacji w czasie zajęć. Hołduje zasadzie 3 razy Z: zaufanie, zaangażowanie,
zabawa (zabawa rozumiana jako przyjemność z odkrywania i relacji budowanych w
czasie zajęć).
Z mojej strony obiecuję, że:
- Jestem
w ciągłym procesie poszukiwań: Sam poszukuję nowych metod, zadaję nowe
pytania i szukam nowych odpowiedzi. To, co Wam prezentuję, to często
"prototypy" – jestem otwarty na Wasze opinie i punkty widzenia.
Chce się dzielić z Wami zarówno moimi odkryciami naukowymi (z zakresu
biologii i ekologii oraz entomologii) jak i odkryciami dydaktycznymi.
- Stwarzam przestrzeń do poszukiwań: Nie będę podawać Wam gotowych rozwiązań na tacy. Moim celem jest stwarzanie przestrzeni, w której sami będziecie poszukiwać, analizować i odkrywać. To, co zdobyte samodzielnie jest cenniejsze niż to, co darowane w końcowej formie.
środa, 30 kwietnia 2025
Nowości publikacyjne 2025
piątek, 28 marca 2025
Potencjał indykacyjny szczątków chruścików (Trichoptera) na przykładzie syberyjskiego ałłasu
poniedziałek, 24 lutego 2025
środa, 19 lutego 2025
Głosy w sprawie uniwersytetu
- Czachorowski S., 1992. Uniwersytet na Warmii i Mazurach. Dziennik Pojezierza, 141 (260), str. 3.
- Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 1. Dziennik Pojezierza, 164 3.
- Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 2. Dziennik Pojezierza 166: 4.
- Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 3. Dziennik Pojezierza 167: 3.
- Czachorowski S., 1992. Koncepcja Uniwersytetu 4. Dziennik Pojezierza 168: 3.
- Czachorowski S., 1993. Czy powstanie Uniwersytet Warmiński? Przegląd Akademicki, 5: 18.
- Czachorowski S., 1993. Kto się boi prowincjonalnych liliputów? Przegląd Akademicki, Nr 15 (36): 24-25.
- Czachorowski S., 1994. Czy Olsztyn stać na Europę? Paniczny strach przed uniwersytetem. Dziennik Pojezierza, 79 (1947): 17.
- Czachorowski S., 1995. Po co uniwersytet w Olsztynie. Kwadrans Akademicki, 2: 5.
- Czachorowski S., 1997. Kiedy wreszcie uniwersytet? Forum Akademickie, 4: 14-15.
- Czachorowski S., 1997. W drodze do uniwersytetu. Kwadrans Akad., 2 (9): 5.
- Czachorowski S., 1998. Czy stać nas na uniwersytet? Gazeta Olsztyńska, 35 (13.628): 6.
sobota, 18 stycznia 2025
Sprawozdanie 2025 (wykłady i upowszechnianie nauki)
10 stycznia 2025, Noc Biologów
pokaz w Kortosferze, Co żyje w rzece Łynie zimą
14 stycznia, webinarium dla nauczycieli
14 marca 2025, V Metisowy eduMiszung
21 marca, Szczytno
11 kwietnia, Wielkopolska Noc Belfrów, webinarium
![]() |
14 kwietnia, Brodnica
29 kwietnia, 2025, Niepubliczne Przedszkole Waldorfskie w Olsztynie, bajka kamishibai o żabie moczarowej.
17 maja, Noc Muzeów (Bajka kamishobai o żabie moczarowej i o cytrynku latolistku)
18 maja Monteniada, Pruskie światy i zaświaty, malowanie na dachówka i kamieniach. (termin zmieniony na 29 czerwca)
![]() |
31 maja, Olsztyn Street Art Festiwal, warsztaty z malowaniem płytek ceramicznych oraz pisaniem ebooka.
9 czerwca 2025, Dzień Biologii i Biotechnologii