wtorek, 2 kwietnia 2013

Filmy w dydaktyce i edukacji czyli kształcenie ustawiczne

Świat się zmienia a dawne formy komunikacji przestają być wystarczające. Dotyczy to zarówno popularyzacji nauki jak i zajęć dydaktycznych na uczelniach wyższych. W jakimś sensie tradycyjne wykłady tracą sens. Po pierwsze kiedyś dostęp do informacji był znacznie bardziej ograniczony, mało było podręczników i książek, do dobrze zaopatrzonych bibliotek jeździc trzeba było dalego (ja przez wiele lat dojeżdżałem do biblioteki Instytutu Zoologii PAN w Warszawie, wtedy internetu jeszcze nie było). Głównym i podstawowym źródłem wiedzy były wykłady - wiedza z pierwszej ręki.

Od tego czasu wiele się zmieniło. Pojawił się internet, książki są o wiele łatwiej dostępne, pojawiło się wiele ciekawych programów telewizyjnych oraz wiele czasopism pupularnonaukowych. Globalizacja dotarła nawet nad rzekę Łynę. Teraz problemem jest nadmiar informacji. W zakresie informacji coraz większą rolę odgrywająa media elektroniczne z dobrymi zdjęciami i filmami.

W poszukiwaniu efektywniejszych metod opowiadania o nauce i jej problemach zacząłem przymierzać się do filmów, tych bardziej profesjonalnych i tych zupełnie amatorskich. W czasie Olsztyńskich Dni Nauki oraz pierwszej europejskiej Nocy Biologów wyprodukowaliśmy płytę DVD z filmem edukacyjnym. Wykonanie było w pełni profesjonane. Udało się je sfinansować z grantu europejskiego.

Plakat z Olsztyńskich Dni Nauki i Nocy Naukowców
Dla potrzeb eksperymentowania z edukacją mobilną i wykorzystaniem prostych narzędzi, np. aparatu komórkowego czy cyfrowego aparatu fotograficznego sam zacząłem robić dydaktyczne filmiki i uczyć się prostej obróbki. Do upowszechniania wykorzystałem YouTube, w końcu zakładając własny kanał: http://www.youtube.com/user/stczachorowski. Do tej pory moje amatorskie próby obejrzano blisko 50 tys. razy. Pokazuje to jak bardzo przydatne mogą to być formy komunikowania treści naukowych jak i edukacyjnych.

Poza nauką przemawiania i pisania (np. publikacji naukowych czy tekstów popularyzatorskich) trzeba się uczyć zupełnie nowych form. Świat zmienia się tak szybko, aby za nim nadążyć trzeba uczyć się całe życie. Kształcenie ustawiczne stało się codziennością w każdym wymiarze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz